Magyarország nyitólapja
nyitólapomnak
kedvenceimhez
Az oldal ismertetése
Berva Moped és társai képes leírás - Felnémet.tlap.hu
részletek »

Berva Moped és társai - Felnémet.tlap.hu

Képes leírás

Itt vagy: felnemet.tlap.hu » Berva Moped és társai
Keresés
Találatok száma - 7 db
1959-es Moped

1959-es Moped

Az 1959-es Berva Mopedet egy idös Úrtól szereztem meg. Télen-nyáron (30 évig) egy udvaron állt rengeteg kacat között. Jelképes összegért és egy igéretért - ha kész, megmutatom neki - elhoztam a gépezetet. Most így néz ki. (Lásd a képen 2. oldal). Eredetileg egy Pannira fájt a fogam, de azt a tervem se adom fel... Egy vélemény: "Jó kezekbe adta el a bácsi a Bervát! Maga az egész motor története, ahogy leirtad, nagyon érdekes. Szép munka."

A Berva és a Panni

A Berva és a Panni

Könvajánló: A legkisebb magyar kétkerekűek születése és rövidre szabott életútja - e kis járművek népszerűségének köszönhetően - ma is ott él a motorosok emlékezetében és eredeti formájukban újjáéledve egyre több gyűjtő féltve őrzött kincsei közé tartoznak. Átlagos életkoruk ma már jó ötven esztendő, de felújított, szép külsővel ma is magukra vonzzák a figyelmet. Könyvünkben három gyár történetét - a Székesfehérvári Vadásztölténygyárét, az egri (felnémeti) Finomszerelvénygyárét és a Csepeli Kerékpárgyárét...

Berva moped 1957

Berva moped 1957

Az egri Berva, az egyetlen nagyobb sorozatban gyártott hazai moped története. Az Eger Felnémeti városrészében székelő Finomszerelvénygyár 1951-ben haditechnikai termékek gyártásával kezdte működését. 1953-tól kezdve azonban civil termékek, pl. kerékpáralkatrészek és orvosi fecskendők is megjelentek a termékpalettán. Urbach László, a Mátra motorkerékpárok egykori gyártója, aki a Dongó segédmotort is kifejlesztette, éveken át nyaggatta a Kohó- és Gépipari Minisztériumot moped ügyben. Végül az a megoldás született, hogy a VT50 jelű, 49 cm3-es, 1,8 lóerős kétütemű motort Székesfehérváron, a Vadásztölténygyárban, míg a komplett mopedet a Finomszerelvénygyárban állítják elő. 1957-ben elkészültek az első Berva prototípusok, s 1958-ban megindult a sorozatgyártás. Eleinte a moped 5200 forintba került. A gyártás kezdetén nem volt kürt felszerelve, kerékpárcsengő helyettesítette.

Berva/Panni

Berva/Panni

Praktikus és népszerű közlekedési eszközök voltak a motor- és pedálhajtást egyesítő kétkerekűek, a mopedek. A futómű tervezése és gyártása, valamint a kis jármű készre szerelése az Egri Finomszerelvénygyár (Felnémet) feladata volt. A BERVA mopedből több, mint 60 ezerpéldány készült az 1968-62 közötti években. A BERVA moped nőies testvérgépeként került fejlesztésre és gyártásra a 20'-os kerekekkel és esztétikus burkolólemezekkel szerelt, egyszemélyes robogó. A pedálos hajtás lehetősége itt természetesen elmaradt, a motort kézi berántókar segítségével lehetett elindítani. A másfél lóerős motorblokk csak ennyiben különbözött a BERVA kétsebességes blokkjától. A sebességfokozatok kapcsolása a kormányról, bowdenhuzalok közvetítésével történt. A PANNI törperobogók fejlesztését és gyártását a Csepeli Kerékpárgyárban végezték, bár 1960-tól, iparszervezési megfontolásból a PANNI gyártása is a BERVA mellé, az egri Finomszerelvénygyárba került át. Az összes gyártott mennyiség nem érte el a 20 ezer darabot.

Maróti motorkerékpár-gyűjtemény

Maróti motorkerékpár-gyűjtemény

Padlásmúzeum Vannak olyanok, akik nemcsak forrásnak, hanem kiállítóteremnek is használják a padlást. Old timer Csodás Pannik és öreg Mérayk a varázsgarázsban Maróti József lapunknak elmondta, hogy egyre több magánygyűjtemény van Magyarországon, maguk pedig példát szeretnének mutatni. Az értékteremtés és megőrzés mellett az ismeretterjesztést is kiemelt fontosságúnak tartják, ezért részt vesznek szakmai kiállításokon és rendeznek vándortárlatokat is, sokszor mennek oktatási intézményekbe, ahonnan gyakran érkeznek iskolás csoportok a varázsgarázs padlásra.

Olvasóink restaurálták

Olvasóink restaurálták

Nagy kedvenceim a magyar motorkerékpárok. A Bervát régi motorosok elmondásai alapján választottam, amelyek szerint ez a gép már a maga idejében is megbízhatatlan és rossz minőségű volt. Gondoltam, egy ilyen moped restaurálásával megcáfolom a legendát. Az én Bervám 1958. márciusi, első szériás, még kilométeróra nélküli példány.

Panni robogó

Panni robogó

Az OLD TIMER AUTÓ-MOTOR CLUB Szombathelyen 1998. május elsején alakult 10 fővel. Az egyesület az old timer autók és motorok gyűjtőinek érdekében és a veterán járművek minél szélesebb körű ismertetése céljából jött létre. Az egyesület a kezdeti nehézségek ellenére egyre szélesebb körű ismertségre, rendezvényein pedig népszerűségre tett szert. Az egyesület legfontosabb rendezvénye az évenként megrendezett veterán autós-motoros túraverseny és találkozó. A képeken Mihálovits Nándor, a felnémeti Berva Rt. által gyártott, Panni robogója látható.

Tuti menü